انواع قطع و صفحه آرایی کتاب

قطع یا اندازه و ابعاد کتاب

به اندازه طول و عرض کتاب سایز یا قطع گفته می شود. هدف از آن رواج اندازه های مختلف برای کتاب به منظور استفاده آسان تر یا متناسب با نوع کاربرد کتاب است. در سالهای آغازین پیدایش چاپ سایز یا قطع رایج کتابهای چاپی همانند نسخه های خطی بود ولی به تدریج چاپ کنندگان کتاب دریافتند که استفاده از اندازه های مختلف در بهبود کار مؤثر خواهد بود. از میان انواع سایز یا قطع های کتاب قطع وزیری، رحلی، رقعی و جیبی از معروفترین و پر استفاده ترین قطع ها می باشد با این حال انواع قطع کتابها و اندازه استاندارد آنها را جهت اطلاع نویسندگان بیان می کنیم.

صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی

صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی دارای وجه اشتراک زیادی باهم هستند و با قلم ریزتر و فاصله خطوط کم انجام می شوند چراکه دامنه کاربرد صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی مناسب کتب با محتوای کم حجم جهت شیک بودن و یک سری کتابهایی که نیاز به حمل و نقل آسان با وزن سبک را دارند می باشد مانند ادعیه، تقویم سررسید و … البته صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی نسبت به صفحه بندی کتاب به قطع جیبی مقرون به صرفه تر است چراکه با توجه به بلندی و ارتفاع بیشتر این سایز به عرض آن حجم مطالب بیشتری را میتوان در یک صفحه جای داد. در انجام صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی باید به زیباسازی کتاب و سلیقه خواننده توجه بیشتری کرد زیرا به دلیل کوچکی سایز جیبی و پالتویی بهتر است مطالب زیادی در یک صفحه قرار نگیرد در غیر این صورت باعث تورفتگی و در هم رفتگی شدید شده و کیفیت پایین کار موجب آزار مخاطب در هنگام مطالعه شده و میزان فروش را پایین می آورد.

صفحه بندی کتاب به قطع خشتی

صفحہ بندی کتاب به قطع خشتی به دو دلیل نیاز به ظرافت و زیبایی منحصربه فرد بیشتری دارد: اول آن که شکل ظاهری قطع خشتی طول و عرض مساوی مربع یا همان خشت را تشکیل داده و دومین علت کاربرد قطع خشتی برای کتاب شعر و موارد خاص است از همین رو باید صفحه بندی کتاب به قطع خشتی را بسیار تمیز با نهایت خوانایی و درعین حال سادگی برای خوانندگان انجام داد.

صفحه بندی به قطع وزیری یا سایز وزیری

اغلب کتابهای معمول که می بینید قطع وزیری .هستند. کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به قطع وزیری بوده و در صفحه آرایی برای قطع وزیری اندازه، متن، میزان فرورفتگی متن، حاشیه های چهار طرف صفحه، فاصله خطوط از همدیگر و موارد دیگر بر اساس قطع وزیری انتخاب می گردد تا علاوه بر زیباسازی و خوانایی کتاب از اسراف و دورریز کاغذ نیز جلوگیری گردد. صفحه آرایی و صفحه بندی کتاب به قطع وزیری عموماً باید توسط صفحه آراها و ویراستاران انتشاراتی انجام شود چراکه آنها از تمام استانداردهای لازم و تعریف شده چاپ کتاب انتشارات آگاه بوده و در هنگام صفحه بندی کتاب به قطع وزیری به کار می برند.

صفحه بندی کتاب به قطع رقعی

صفحہ بندی کتاب به قطع رقعی برای کتاب هایی که از اندازه معمول کمی کوچکتر هستند، انجام شده و اغلب زمانی که متن کتاب و یا تعداد صفحات کتاب کم است می توان از این قطع برای بهتر دیده شدن کتاب استفاده نمود. صفحه بندی کتاب به قطع رقعی نقش مهمی در جذب مخاطب دارد زیرا قطع رقعی بیشتر برای چاپ رمان داستان و به طور کلی کتبی که محتوامحور بوده و کمتر از تصاویر در آنها استفاده شده به کار میرود بنابراین رعایت نکاتی مانند اندازه قلم، فواصل مناسب خطوط و حواشی متن از صفحه بسیار لازم و ضروری است و چنانچه صفحه بندی کتاب به قطع رقعی به خوبی و دقت لازم انجام نگیرد، موجب خستگی چشم و دلزدگی خواننده خواهد شد.

صفحه بندی کتاب به قطع رحلی یا سایز رحلی

صفحہ بندی کتاب به قطع رحلی اغلب برای کتابهایی به صورت قرآنهای بزرگ یا کتابهای رفرنس خارجی یا حافظ دیده می شود و از کتابهای معمولی کمی بزرگترند. صفحه بندی کتاب به قطع رحلی به دو صورت تک ستونی و دو ستونی بسته به محتوای کتاب متغیر و قابل اجرا است مثلاً اگر کتاب مورد نظر یک رفرنس یا مرجع ،باشد حجم زیادی مطلب و محتوا را باید در آن جای داد، بنابراین چنانچه صفحه بندی کتاب به قطع رحلی دو ستونی و با قلم ریزتر انتخاب شود وزن کلی کتاب و حجم آن کمتر و همچنین هزینه چاپ نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد اما برای کتب شعری مانند شاهنامه که حاوی مینیاتور و تصاویر بوده و یا قرآن مجید که نیاز به تذهیب و زیباسازی ظاهری و همچنین گنجاندن متن اصلی به همراه معنی و گاهی تفسیر آن در هر صفحه است، روش صفحه بندی کتاب به قطع رحلی برای صفحه بند متفاوت بوده و حتی به یک طراح و نقاش نیز در حین صفحه آرایی کتاب نیاز پیدا می کند و البته هزینه صفحه بندی کتاب هم بالاتر می رود.

عطف کتاب

اطلاعاتی که معمولاً در عطف کتاب نوشته می شود از بالا به پایین به ترتیب شامل نام کتاب، نویسندگان و آرم انتشارات می باشد. در کتابهایی که عطف آنها نیم سانتیمتر یا کمتر باشد از نوشتن اطلاعات گفته شده صرف نظر می.شود برای کتابهایی با کاغذ تحریر ۷۰ گرمی سایز عطف کتاب نیم سانتیمتر به ازاء هر ۱۰۰ صفحه می باشد مثلاً اگر کتاب شما ۲۰۰ صفحه باشد می بایست یک سانتیمتر برای عطف در نظر گرفت.

امروز با ما تماس بگیرید: 09151507215
یا ایمیل دهید: Taheri235@yahoo.com

اگر به دنبال حقيقت باشيد، پيروزي را با ابزارهاي ناپسند دنبال نخواهيد كرد. و اگر حقیقت را بیابید شکست ناپذیر خواهید شد.

افرادی که به تفکر و پژوهش اهمیت زیادی می دهند زیربنای تمدن و فرهنگ را می سازند.