جزئیات کوچک تاثیرات بزرگ دارند

مروری بر شکل گیری صنعت چاپ

چاپ یکی از اختراعات مهم بشر در طول تاریخ است که انقلابی بزرگ در نحوه ثبت رویدادهای تاریخی و شکل گیری تمدن‌های مختلف به وجود آورده است. روش‌ها و انواع چاپ از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته‌اند و این صنعت روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است. از انواع چاپ در صنایع و حوزه‌های مختلفی همچون چاپ کتاب، بروشور، بنرهای تبلیغاتی، بسته بندی، وسایل نقلیه، پوشاک، پلاستیک جات و غیره استفاده می‌شود.

واژه چاپ در در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر و نشان بوده و به طور کلی به فشردن یک سطح بر روی سطحی دیگر اشاره دارد. ابداع چاپ به قرون وسطی بازمی‌گردد و بر اساس منابع تاریخی، مبدا پیدایش آن نیز کشور چین بوده و بعدها به جوامع اروپایی راه پیدا کرده است. در لغت نامه دهخدا واژه چاپ به «عملی که بواسطه آن می‌توان از روی یک نوشته چند نسخه شبیه به هم را تهیه کرد». تعریف شده و این تعریف به صنعت چاپ قدیمی اشاره دارد و مفهوم اولیه چاپ را بیان می‌کند. صنعت چاپ در معنا و کارکرد امروزی خود به معنای بازتولید متون و تصاویر بر روی انواع سطوح است که با استفاده از دستگاه‌‌ها و قالب‌های مختلف انجام می‌شود. صنعت چاپ نوین دیگر محدود به استفاده از کاغذ نیست و انتقال طرح‌ها اکنون بر روی انواع سطوح همچون پارچه، شیشه، نایلون، چوب، فلز وغیره امکان پذیر است. بنابراین صنعت چاپ نوین بسیار متنوع است و تمامی کسب و کارهای موفق از انواع روش‌های چاپ برای بازاریابی، تبلیغات و بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند.

انواع چاپ

روش‌های چاپ از گذشته تا به امروز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفته‌اند و امروزه روش‌های جدید و نوینی برای چاپ بر روی سطوح مختلف ابداع شده‌ است. تفاوت انواع چاپ و میزان هزینه آنها به فرآیند، نوع سطوحی که یک کار هنری ( آرت ورک ) بر روی آن پیاده می‌شود، نوع متریال مورد استفاده و تعداد تیراژ آنها بستگی دارد.

روش‌های چاپ بر روی کاغذ، سطوح فلزی یا چوبی، پوشاک، نایلون و غیره با یکدیگر تفاوت داشته و برای چاپ طرح و یا نوشته بر روی آنها باید با انواع چاپ آشنایی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین روش را انتخاب نمایید و خروجی با کیفیتی تحویل بگیرید.

چاپ افست (Offset) یا لیتوگرافی

چاپ افست یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین انواع چاپ است که کیفیت بسیار بالایی داشته و برای چاپ در تیراژهای بالا مناسب و مقرون به صرفه است. در فرآیند چاپ افست تصویر و یا طرح مورد نظر ابتدا با استفاده از دستگاه مخصوص بر روی پلیت‌های فلزی به نام زینک که معمولا آلومینیومی هستند، منتقل می‌شود. دستگاه چاپ افست به طور کلی با سیستم رنگی CMYK کار می‌کند که از چهار رنگ زرد، ارغوانی، آبی و مشکی تشکیل شده است و این رنگ‌ها در فرآیند ترکیب با یکدیگر، سایر رنگ‌ها را تشکیل می‌دهند. از این رو برای طرح‌های مختلف از چهار زینک استفاده می‌شود که هر زینک مخصوص یک رنگ است. زینک‌های تهیه شده برای چاپ وارد برج‌های رنگی دستگاه می‌شوند و پس از آن کاغذهای چاپ از رول‌های رنگی عبور می‌کنند و در نهایت طرح مورد نظر بر روی کاغذها پیاده می‌شود.

چاپ افست برای چاپ چه چیزهایی استفاده می شود؟

سیستم چاپ افست با مزایایی نظیر سرعت بالای چاپ، کیفیت بالا و قیمت نهایی به‌صرفه تر برای چاپ انواع کاتالوگ ها، بروشور ها و کتاب های رنگی طرح برجسته مناسب خواهد بود.

چاپ افست محدودیتی در زمینه‌ی چاپ نداشته و با این روش می توان انواع برگه‌ها با ضخامت و جنس مختلف را وارد پروسه‌ی چاپ نمود. چاپ بر روی ورقه‌ی فلزی و پلاستیکی نیز با استفاده از این روش امکان پذیر است. برای کاهش هزینه های چاپ در تیراژ بالا بهتر است از این روش استفاده شود.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یا چاپ فوری یکی دیگر از انواع چاپ است که جدیدترین روش چاپ در نظر گرفته می‌شود. این روش چاپ سرعت و کیفیت بالایی دارد و معمولا برای تیراژهای پایین مناسب است. در فرآیند چاپ به روش دیجیتال، تصویر یا طرح مورد نظر با استفاده از رایانه به دستگاه چاپگر ارسال می‌شود و دستگاه نیز آن را بر روی کاغذ پیاده می‌کند.

چاپ هیلوگراور

چاپ هیلوگراور یا چاپ گود از دیگر انواع روش های چاپ است که طرح‌ها و تصاویر در آن به صورت گود و برجسته نقش می‌بندند. برای اجرای چاپ گود از سیلندرهای فلزی مخصوص استفاده می‌شود و طرح‌ها و تصاویر به صورت حفره‌های ذره بینی چاپ می‌شوند. این روش چاپ نیز کیفیت بالایی دارد و برای تیراژهای بالا بسیار مناسب است. چاپ هیلوگراور عموما برای چاپ جعبه، چاپ مجله، چاپ کاتالوگ‌ها، نایلون‌های بسته بندی، اوراق بهادار، کاغذ دیواری، روکش‌های طرح چوب و انواع مقوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین نیز یکی دیگر از رایج‌ترین انواع چاپ است که به دلیل متنوع بودن نوع مرکب‌های مورد استفاده در آن قابلیت چاپ بر روی سطوح مختلف را دارا است. چاپ سیلک اسکرین در واقع نوعی چاپ شابلونی محسوب می‌شود که مرکب‌های موجود در آن از منافذ باز یک پارچه توری عبور می‌کنند و بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند. این روش چاپ به صورت دستی و ماشینی قابل اجرا است و برای چاپ بر روی نایلون، چرم، مقوا، شیشه، انواع کارتن، کیف، کفش، انواع تابلوها، پوشاک، سررسید و غیره بسیار مناسب است.

چاپ تامپو یا بالشتکی

چاپ تامپو در طبقه بندی چاپ گود و غیرمستقیم قرار دارد زیرا فرم چاپی با پلیت چاپگر هیچگونه تماسی نداشته و عملیات چاپ با استفاده از یک غلتک یا بالشتک انجام می‌شود. در این روش چاپ از پلیت‌ها یا قالب‌های گود استفاده می‌شود و به همین دلیل قابلیت اجرا بر روی سطوح صاف، گرد، منحنی و محدب را دارا است. چاپ تامپو یا بالشتکی برای چاپ ظروف یکبار مصرف، لوازم التحریر، قطعات خودرو، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و غیره کاربرد دارد.

چاپ ایچینگ

چاپ ایچینگ یکی دیگر ازرایج‌ترین انواع چاپ است که برای انتقال نوشته و یا تصویر بر روی فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد که دوام بسیار بالایی داشته و از بین نمی‌رود. در این روش با استفاده از اسید بر روی فلز مورد نظر خوردگی ایجاد می‌شود و سپس طرح بر روی آن اجرا خواهد شد. از روش ایچینگ برای ثبت لوگو یا نوشته بر روی اجسام فلزی مانند شیرآلات، لوازم آشپزخانه، لوازم پزشکی، قطعات خودرو و هواپیما استفاده می‌شود.

چاپ لترپرس

چاپ لترپرس یا ملخی از گونه‌های قدیمی چاپ محسوب می‌شود و در واقع نوعی چاپ برجسته بوده که تصاویر و نوشته‌ها پس از تماس با صفحه یا پلیت چاپ به صورت برجسته بر روی کاغذ انتقال داده می‌شوند. این روش چاپ از چهار مرحله چیدمان، جایگذاری قفل و چاپ تشکیل شده است و معمولا برای چاپ مجلات، اعلامیه، سربرگ، چاپ کارت ویزیت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.